Het is stil in de buitenwijken van Staphorst. Voor het eerst in vijf
dagen bleef het vannacht rustig. Op straat ligt nog het glas en her en der
staan uitgebrande autowrakken. Ze verspreiden de geur van brak bluswater en
verbrand rubber. Achter ons duikt een ouder echtpaar op. Zij draagt de
traditionele beenbedekkende kleding, hij is in het zwart met dito gleufhoed.
"Rot op naar je eigen wijk!" bijten ze ons toe.
"Het verbaast me niets dat zit gebeurt" zegt Ed. "We
zagen dit ook vorig jaar bij het Chinezen-oproer in Amsterdam. Ook daar
ontlaadde zich de frustratie om het 'niet geaccepteerd worden’ in
brandstichting en vernielingen". Volgens Nienström zitten media en
politiek er flink naast door constant culturele of etnische verbanden te willen
zien want, "die zijn er niet" weet hij. "Dit is een
jongerenprobleem, steeds meer jongeren voelen zich gediscrimineerd en
buitengesloten. Ze voelen zich de generatie aan wie alles voorbijgaat".
De socioloog wijst in dit verband op de Staphorstse jeugd. Deze jonge
christenen weten zich niet geaccepteerd door de samenleving omdat hun geloof
belachelijk wordt gemaakt; met name door zekere politici. "Wanneer je
steeds te horen krijgt: ja maar in Staphorst dit en in Staphorst dat, dan barst
op een gegeven moment de bom. Daar doe je niets aan".
“Als dit zich zou beperken tot christelijke jongeren van Europese
komaf dan zouden we het inderdaad in die richting moeten zoeken” zegt
Nienström. “Maar de recente problemen met Chinese jongeren in Amsterdam, Parijs
en Stockholm tonen wat binnen de sociale en culturele antropologie al langere
tijd bekend is: Europa heeft een jongerenprobleem”.
Nienström pleit dan ook voor oplossingen in Europees verband. Zijn
faculteit doet sinds 2012 onderzoek naar de mogelijkheden van wat hij noemt een
‘sociaal contract’. Jongeren zouden middels zo’n contract de garantie moeten
krijgen op werk dat “in overeenstemming is met hun cultureel bepaalde
verwachtingspatroon”. De socioloog is zich er terdege van bewust dat het nog
jaren kan duren voordat de overheid voldoende geschikte banen heeft gecreëerd maar
hij is op dit punt zeer pragmatisch. “Het werk is nu zeer ongelijk verdeeld, ik
kan mij een overgangsfase voorstellen waarin een regime van compenserende werkkringdistributie
van kracht is”.
Met deze laatste overweging moeten wij ons gesprek helaas beëindigen.
Het is inmiddels gaan schemeren en er komt meer volk op straat. Wij worden
aangesproken door een jongerenwerker die aangeeft dat onze aanwezigheid mogelijk
als provocatie wordt opgevat. We besluiten daarop te vertrekken en hopen dat
het ook vannacht rustig zal blijven in Staphorst.
" werk dat “in overeenstemming is met hun cultureel bepaalde verwachtingspatroon”. "
ReplyDeleteEen zinnetje waar mijn fantasie bij op hol slaat.
Goed je weer te lezen Jaap !
Al enige tijd gebruikte ik dit weblog om te linken naar andere sites. Aangenaam verrast ben ik dan ook dat Jaap - één van de betere bloggers - na ruim een jaar weer een artikel plaatst. We moeten inderdaad vrezen dat er figuren rondlopen die zomaar kunnen zeggen: "werk dat in overeenstemming is met hun cultureel bepaalde verwachtingspatroon". In dit land val je namelijk van de ene verbazing in de andere. Appie
ReplyDelete