Saturday, September 20, 2008

Duurzaam nieuwste Godwin

Soms, als je even niet oplet, ben je plotseling ‘old skool’; een lutser want je weet niet watskeburt. Zo was ik vorig jaar even helemaal lost op respect en tolerantie, ik ben nog van de generatie woordenboek. Ik had geen idee meer wie of wat ik moest respecteren en of ik nog wel tolerant was. Elke lul met voeten en elke doos met vingers verdiende respect. ’Respect’, is dat je mijn ding tolereert ouwes, en ’tolerantie’ is dat je respect voor mij hebt. Fok wat van Dale zegt man, van Dale is oud papier en papier is old skool. Weet tog?

Ik wist het niet. Ik wilde het ook niet weten dus heb ik het betuigen van respect en het zijn van tolerant zolang maar opgezouten en doe ondertussen gewoon mijn ‘ding’. Blijkt nu toch plotseling mijn ding niet duurzaam te zijn! Bij de baard van Zeus, niet duurzaam! Hoe kon ik weten dat mijn ding niet duurzaam was?

Ik dacht: "weinig aan slijtage of bederf onderhevig", dát is duurzaam. Heb ik nog geleerd op school, oude school weliswaar maar toch. Ik weet niet beter of: plastic is duurzaam, rode menie is duurzaam, vinyl en piepschuim zijn duurzaam. Maar niets van dat alles. Old skool duurzaam betekent nú juist niet duurzaam. Maar ook omgekeerd: alles wat vanzelf vergaat, wat snel bederft of rap uiteenvalt is wél duurzaam.

En waren het vroeger bouwvakkers en andere stoere mannen die duurzame dingen maakten, dingen die de tand des tijds moeiteloos konden doorstaan, tegenwoordig is duurzaam het terrein van de jongens en meisjes die in de seventies voor de zeehondjes liepen te flyeren en in de jaren tachtig huizen kraakten. Duurzaam in de eenentwintigste eeuw is synoniem aan 'milieu'. Duurzaam is pro-milieu en anti-CO2.

Mijn kinderen weten niet beter dan dat CO2 het grootste vergif is dat de mens ooit heeft uitgevonden. Dat leren ze op school, op de new skool. Auto's zijn niet duurzaam want ze stoten CO2 uit. Daarom mogen we van Milieudefensie zondag niet met de auto de stad in. Milieudefensie is dus duurzaam. Daarom ook blokkeert Milieudefensie de aanleg van nieuwe wegen, want die zijn niet duurzaam. De files dientengevolge zouden dan wél weer duurzaam moeten zijn, maar dat moet ik nog uitzoeken.

Duurzaam komt in vele smaken. Duurzaam ondernemen, duurzaam beleggen, duurzaam sparen, duurzame vakanties, en zelfs de zeven-heuvelenloop dit jaar is duurzaam want klimaatneutraal. Ik vermoed dat de organisatie voor iedere gelaten deelnemersscheet een boompje plant dan wel iets anders milieuopwekkends doet.

Ik zie in de dierenspeciaalzaak boekjes hoe kinderen hun hamster duurzaam kunnen verzorgen en op de lagere school leren ze dat geld verdienen ten koste van iemand anders niet duurzaam is. Ten koste waarvan het dan wel mag blijft ongewis, maar het zal wel iets zonder rente zijn of zo.

Duurzaam is alles en alles moet duurzaam. Duurzaam betekent respect voor het milieu en voor Milieudefensie. Duurzaam is green en duurzaam is peace. Duurzaam is Greenpeace en granietblokken in zee, duurzaam is het C1000 hoofdkantoor blokkeren, de 2e Maasvlakte blokkeren, de bouw van nieuwe kerncentrales blokkeren. Duurzaam is blokkeren en bevriezen en een hekje erom.

Duurzaam is Natura 2000 en ontpolderen, is consuminderen en grenzen aan de groei. Maar duurzaam is ook géén discussie en geen tegenspraak. Duurzaam maakt geen afwegingen want duurzaam heeft gelijk. Duurzaam is het grote groene gelijkhebben.

Ik heb niks met dit duurzaam. Dit duurzaam staat mij tegen zoals de verwording van respect en tolerantie mij tegen stonden. Duurzaam is de nieuwste godwin uit de koker van de politieke correctheid. Passen je argumenten niet binnen de grenzen van de nieuwe duurzaamheid, dan plaats je jezelf buiten de orde. Discussie gesloten.

Dúúrzaam, zegt ze
en ze lacht haar tanden bloot
frankeert de acceptgiro's
en ze denkt ach idioot

(vrij naar Bert de Coninks 'Evelyne')

No comments:

Post a Comment

Gratis web site teller.