Tuesday, September 23, 2008

Stop groene nepstroom

De Nederlandse handel in groene-stroomcertificaten is Brussel een doorn in het oog en moet stoppen. Althans, als het aan PvdA Europarlementariër en backstabbing klokkenluidster Dorette Corbey ligt. “De certificaten voor groene stroom zijn onderdeel van een nepsysteem. Er wordt geen kuub groene stroom extra door geproduceerd”.

Wat is namelijk het geval? Net als bij de emissierechten vindt er tussen de Europese landen onderling een uitruil plaats van zogenaamde groene stroom. Landen als Zweden en Noorwegen, die veel groene stroom produceren, verkopen groenstroomcertificaten aan landen waar de relatieve hoeveelheid milieuvriendelijke stroom omhoog moet. Dit gebruik vindt zijn oorsprong in een krankzinnige verdeelsleutel die Nederland zich ooit heeft laten opleggen (o.a. door de fameuze Kyoto-richtlijn waar China, India en de Verenigde Staten geen boodschap aan hebben).

Bij deze verdeling wordt maar zeer beperkt rekening gehouden met het feit dat we hier met zo’n 16 miljoen mensen op een postzegel leven en ingeklemd liggen tussen twee zwaar geïndustrialiseerde landen. Per hoofd van de bevolking moet Nederland daardoor veel meer investeren om aan de afspraken te voldoen dan bijvoorbeeld Scandinavië of Spanje. Om de economie niet acuut om zeep te helpen kopen we daarom emissierechten en groene stroom van landen die vanwege ‘geen inwoners’ of ‘geen industrie’ wat ruimer in het jasje zitten.

Maar dat moet dus verboden worden zegt milieu-akela Corbey. Want al zou Europa als geheel straks aan de eigen normen voldoen, Nederland moet kapot. Want Nederland is rijk en Nederland is vies; bah, bah Nederland. Nederland moet economisch gezien op slot en de stekker moet uit de economie.

Dit niettegenstaande het feit dat Nederland de afgelopen jaren miljarden en nog eens miljarden euro’s heeft geïnvesteerd in de opwekking van groene energie. Windmolenparken in de Noordzee en in Flevoland die nooit zullen renderen. Talloze biomassacentrales om organisch materiaal in schone energie om te zetten. Van heinde en verre wordt de stront en het tuinafval aangereden om de ovens brandende te houden en als de toevoer eens stokt, dan mogen we van Brussel ook geïmpregneerd hout verbranden. De kankerverwekkende stoffen die daarbij vrijkomen zijn CO2-neutraal dus dat is OK.

Den Haag is “enorm geschrokken van de plannen uit Brussel” en dat is niet vreemd. Want al jaren probeert Den Haag voorop te lopen en roomser dan de paus te zijn, maar telkenmale krijgen de jongens en meisjes van onder uit de zak. En waarom? Omdat Den Haag een lulletje is, een lulletje met een negatief zelfbeeld dat in elke vergadering het vingertje hoog in de lucht steekt en roept: “juf, juf, mogen wij?”.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen het milieu, ik ben tegen idioten. Tegen visieloze, zichzelf kastijdende idioten met een Hansje Brinker complex die denken dat je met 0,25 promille van de wereldbevolking op 0,08 promille van het aardoppervlak een verschil gaat maken door lokaal de handel in groene stroom te verbieden. Alle beetjes helpen zei de mug en ze pieste in de zee.

Het kapotmaken van de Nederlandse economie zal het milieu niet helpen. Een gezond milieu is afhankelijk van een gezonde economie. Alleen een gezonde economie is bereid te investeren in haar leefomgeving (zie Afrika, zie India). Door de lat gaandeweg het traject almaar hoger te leggen en de bevolking te verwijten dat zij niet aan haar morele verplichtingen voldoet, bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Volgens mij ben je dan een nep-politicus met een nep-visie zittend in een nep-parlement.

4 comments:

  1. En dan word ik ook nog eens bijna dagelijks bestookt met lulverhalen van energieleveranciers. Die virtuele dans van make-believe houdt heel wat volk aan het werk.
    Heel beschamend eigenlijk, al die "energievretende" nonsens om de hype van de dag op de agenda te houden.
    Heel ongewild raak ik besmet met historisch besef. Wij mekkeren nu, maar we krijgen pas gelijk als we al jaren geen CO2 meer produceren.
    Dead as doornails !

    MJ

    ReplyDelete
  2. Alle beetjes helpen zei de mug en hij pieste in de zee.

    Kijk Jaap, van dat soort humor word ik dus bijzonder opgetogen.
    Keep it coming !

    MJ

    ReplyDelete
  3. En kende je deze nog
    vast wel:
    Zegt de muis tegen de olifant: wat stampen we lekker he?

    De olifant heeft alleen een ijzersterk geheugen en dat weet de muis niet. Dus Jaap, flink stampen en met humor.
    Hoewel, gestampte muisjes zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar.
    Misschien toch een heel duurzaam artikel.

    Groet, Maci

    ReplyDelete
  4. Ja, die energieleveranciers. Ik heb ze hier buiten schot gelaten maar dat verdienen ze niet, ik kom er later zeker op terug. Laat ik er dit van zeggen: nutsbedrijven zijn het allang niet meer.

    Djeez Maci, gestampte muisjes. Volgens mij heb je gelijk, ze zijn er niet meer. Ik vond er nooit ene drol aan MAAR WAAROM ZIJN ZE ER NIET MEER?? Ik denk dat ik het antwoord van de klantvriendelijke franchisehouder wel weet: "d'r wais geen fraag meer naor meneer". Dan zullen we zelf maar moeten stampen, ik krijg er heus zin an!

    ReplyDelete

Gratis web site teller.